Friday, April 3, 2015

A 021 YAHUDI ISRAEL DAN ZIONIST

File:Map Israel Judea 926 BC-fr.svg
YAHUDI OH YAHUDI

Sebut sahaja Yahudi, semua akan mengutuknya.  Segala bangsa dan keturunan tidak menyenangi Yahudi (Jews) atau dahulunya disebut sebagai Bani Israel. Bukan disebabkan pencerobohan ke atas Masjid al Aqsa atau pembunuhan dan penindasan yang berterusan ke atas Palestine. Sejak zaman nabi Musa hingga ke zaman Nabi Muhammad (s.a.w), nama Yahudi atau Bani Israel hanya mengesahkan cerita-cerita bahawa mereka adalah satu bangsa yang khianat, dengki, perosak, penipu, banyak helah dan pelbagai kerenah lagi.

Malah Regim Nazi Jerman pimpinan Adolf Hitler  - melakukan langkah berani untuk menghapuskan bangsa dan keturunan Yahudi dari atas muka bumi ini melalui satu program yang tersusun yang dinamakan 'Holocaust'.

Dari keseluruhan penduduk dunia seramai 6.4 billion, jumlah penduduk bangsa Yahudi ini lebih kurang 16 juta (0.25%) sahaja. Jumlah yang paling besar lebih kurang 6.2 juta tinggal di USA, 5.4 juta di negara Israel sendiri, 2 juta di seluruh benua Eropah dan selebihnya di negara-negara Asia, Amerika Latin, Amerika Tengah, Kanada dan Afrika Selatan.

Sifat-sifat buruk dan jahat bangsa Yahudi bukan satu lagenda atau cerita dongeng tetapi disebut di dalam Al Qur'an.  Bukan sebut sepuluh kali tapi berpuluh-puluh kali.  Berikut adalah kedudukan ayat-ayat Allah yang mengutuk dan mengeji sifat bangsa Yahudi:

  1. Keras hati dan zalim (Al-Baqarah:75,91,93,120,145,170; An-Nisa:160; Al-Maidah:41).
  2. Kebanyakan fasik dan sedikit beriman kepada Allah SWT (Ali Imran:110; An-Nisa:55)
  3. Musuh yang paling bahaya bagi orang-orang Islam (Al-Maidah:82)
  4. Amat mengetahui kekuatan dan kelemahan orang-orang Islam seperti mereka mengenal anak mereka sendiri (Al-An’am:20)
  5. Mengubah dan memutarbalikkan kebenaran (Al-Baqarah:75,91,101,140,145,211; Ali Imron:71,78; An-Nisa:46; Al-Maidah:41)
  6. Menyembunyikan bukti kebenaran (Al-Baqarah:76,101,120,146; Ali Imron:71)
  7. Hanya menerima perkara-perkara atau kebenaran yang dapat memenuhi cita rasa atau nafsu mereka (Al-Baqarah:87,101,120,146; Al-Maidah:41)
  8. Ingkar dan tidak dapat menerima keterangan dan kebenaran AlQuran (Al-Baqarah:91,99; Ali Imron:70)
  9. Memekakkan telinga kepada seruan kebenaran, membisukan diri untuk mengucapkan perkara yang benar, membutakan mata terhadap bukti kebenaran dan tidak menggunakan akal untuk menimbangkan kebenaran (Al-Baqarah:171)
  10. Mencampuradukkan yang benar dan yang salah, yang hak dan yang batil (Ali Imran:71)
  11. Berpura-pura mendukung orang Islam tetapi apabila ada di belakang orang-orang Islam, mereka mengutuk dengan sekeras-kerasnya (Al-Baqarah:76; Ali Imran:72,119)
  12. Hati meraka sudah tertutup akan Islam kerana dilaknat oleh Allah SWT yang disebabkan oleh kekufuran mereka sendiri (Al-Baqarah:88,120,145,146).
  13. Kuat berpegang pada rasa kebangsaan mereka dan mengatakan bahwa mereka adalah bangsa yang istimewa yang dipilih oleh Tuhan dan menyakini agama yang selain daripada Yahudi adalah salah (Al-Baqarah:94,111,113,120,135,145; Al-Maidah:18).
  14. Tidak akan ada kebaikan untuk seluruh manusia jika mereka memimpin (An-Nisa:53).
  15. Tidak suka, dengki, iri hati terhadap orang-orang Islam (Al-Baqarah:90,105,109,120).
  16. Mencintai kemewahan dan kehidupan dunia, bersifat tamak dan rakus, menginginkan umur yang panjang dan mengejar kesenangan serta takut akan kematian (Al-Baqarah:90,95,96,212).
  17. Berkata bohong, mengingkari janji dan melampaui batas (Al-Baqarah:100,246,249 Ali Imran:183,184; An-Nisa:46).
  18. Berlindung di balik mulut yang manis dan perkataan yang baik (Al-Baqarah:204,246; Ali Imron:72; An-Nisa:46).
  19. Mengada-ada perkara-perkara dusta dan suka kepada perkara-perkara dusta (Ali Imran:24,94,183,184; Al-Maidah:41).
  20. Berlaku sombong dan memandang rendah terhadap orang-orang Islam (Al-Baqarah:206,212,247).
  21. Tidak amanah dan memakan hak orang lain dengan cara yang salah (Ali Imran:75,76; At-Taubah:34).
  22. Selalu melakukan kerosakan dan menganjurkan peperangan (Ali Imran:64)
REFER: ohislam.com


SEJARAH YAHUDIA

Sepanjang sejarah Yahudi, Yahudi telah berulangkali secara langsung atau tidak langsung telah diusir dari tanahair asal mereka dan kawasan dimana mereka bermastautin. Ini menggambarkan secara moralnya mengikut sejarah, semua bangsa di dunia ini membenci bangsa yang dinamakan Yahudi. Bagaimanapun pengalaman pahit ini telah membentuk satu identiti Yahudi yang degil, kental dan mempunyai amalan keagamaan tersendiri. Antara pengalaman imigrasi bangsa Yahudi yang tercatat dalam sejarah adalah:
  • Bani Israel mengalami pengusiran beramai-ramai  dari Mesir Purba, seperti direkodkan dalam Kitab Exodus.
  • Kerajaan Israel dihantar kepada pengusiran kekal dan bertaburan pada seluruh dunia (atau sekurang-kurangnya kepada lokasi yang tak diketahui) oleh Assyria.
  • Kerajaan Judah telah diusir oleh Babylonia (587-518SM), kemudian kembali ke Judea, dan kemudian ramai yang diusir semula oleh Empayar Rom.
File:Tissot The Flight of the Prisoners.jpg
Pengusiran Yahudi oleh Kerajaan Babylonia
  • Penyuraian 2,000 tahun dari diaspora Yahudi bermula dibawah Empayar Rom, laksana Yahudi telah tersebar sepanjang dunia Rom dan, dikeluarkan dari tanah ke tanah, dan menetap di mana sahaja mereka patut hidup cukup bebas untuk mengamalkan agama mereka. Selama perkembangan diaspora pusat kehidupan Yahudi bergerak dari Babylonia kepada Semenanjung Iberia kepada Poland kepada Amerika Syarikat dan kepada Israel. 
  • Banyak pengusiran semasa Zaman Pertangahan dan Kesedaran di Eropah, termasuk:1290, 16,000 Yahudi telah diusir dari England, pada 1396, 100,000 dari Perancis dan pada 1421 beribu Yahudi telah diusir dari Austria. Ramai dari Yahudi ini menetap di Eropah Timur terutamanya Poland.
  • Berikutan Penyiasatan Sepanyol pada 1492, populasi Sepanyol dari sekitar 200,000 Yahudi Sephardi telah diusir oleh Raja Sepanyol dan gereja Katolik, diikuti oleh pengusiran pada 1493 di Sicily (37,000 Yahudi) dan Portugal pada 1496. Yahudi yang diusir melarikan diri terutamanya kepada Empayar Uthmaniyyah, Belanda dan Afrika Utara, yang lain berpindah ke Eropah Selatan dan Timur Tengah.
  • Semasa abad ke-19, polisi Perancis dari kewarganegaraan samarata tanpa mengira agama membawa kepada imigrasi Yahudi (terutamanya dari Eropah Timur dan Tengah), iaitu digalakkan oleh Napoleon Bonaparte.
  • Ketibaan dari berjuta Yahudi di Dunia Baru, termasuk imigrasi dari lebih dua juta Yahudi Eropah Timur ke Amerika Syarikat dari 1880 hingga 1925. 
  • Pogrom di Eropah Timur, kebangkitan Anti-Semitisme moden, Holocaust dan kebangkitan nasionalisme Arab semuanya berkhidmat untuk meningkatkan gerakan dan migrasi dari segmen besar Keyahudian dari tanah ke tanah dan benua ke benua, hingga mereka tiba kembali pada bilangan besar pada tanahair asal mereka di Israel.
  • Revolusi Islam di Iran memaksa ramai Yahudi Parsi untuk melarikan diri dari Iran. Kebanyakan mendapat perlindungan di AS (terutamanya Los Angeles dan Israel. Komuniti Israel lebih kecil dari Yahudi Parsi wujud di Kanada dan Eropah Barat.
  • Apabila Kesatuan Soviet mati, ramai dari Yahudi di wilayah yang dilanda (iaitu refusenik) secara tiba-tiba dibenarkan pergi. Ini menghasilkan migrasi besar-besaran ke Israel pada awal 1990an.
Kerajaan Israel dan Judah

Yahudi diturunkan kebanyakannya dari Bani Israel purba (juga dikenali sebagai Ibrani), yang menetap di Tanah Israel. Bani Israel menjejak salasilah lazim mereka kepada 'Biblical Patriarch Abraham' melalui Isaac dan Jacob. Monarki Bersatu telah didirikan dibawah Saul dan diteruskan dibawah David dan Solomon menakluk Baitulmuqaddis (pertama seorang Canaan, kemudian bandar Jebusit) dan menjadikannya sebagai ibukota. Selepas pemerintahan Solomon, negara ini berpecah kepada dua kerajaan, Kerajaan Israel (di utara) danKerajaan Judah (di selatan). Kerajaan Israel ditakluk oleh pemerintahan Assyria Shalmaneser V pada abad ke-8 SM dan tersebar ke seluruh empayar Assyria, iaitu mereka diasimilasikan kepada budaya lain dan hadir dikenali sebagai Sepuluh Kaum yang Hilang. Kerajaan Judah diteruskan sebagai negeri merdeka hingga ia ditakluk oleh tentera Babylonia pada awal abad ke-6 SM, memusnahkan Kuil Pertama yang merupakan pusat ibadat Yahudi. Elit Judea telah diusir ke Babylonia, tetapi kemudian sekurang-kurangnya sebahagian dari mereka kembali ke tanahair mereka selepas penaklukan Babylonia yang berikut oleh Parsi 17 tahun kemudian, tempoh yang dikenali sebagai Tawanan Babylonia. Kuil Kedua telah dibina oleh Raja Parsi, dan amalan keagamaan kuno telah disambung semula.

Fail:Jerusalem Ugglan 1.jpg
Rekabentuk Kuil Sulaiman yang dibina semula oleh Yahudi

Pemerintahan Parsi, Greek, dan Rom

Kerajaan Seleucid, iaitu bangkit selepas Parsi telah dikalahkan oleh Alexander the Great, mencari untuk perkenalkan budaya Greek kepada dunia Parsi. Apabila Greek dibawah Antiochus IV Epiphanes, disokong oleh Yahudi yang dihellenisasikan (yang telah mengambil budaya Greek), mencuba untuk menukar Kuil Yahudi kepada Kuil Zeus, Yahudi memberontak dibawah kepimpinan dari Maccabees. Selepas kemenangan mereka, Yahudi mendedikasikan semula Kuil kepada Tuhan dan mencipta negeri Yahudi merdeka yang dikenali sebagai Kerajaan Hasmonea, yang bertahan selama 165 SM hingga  63 SM, apabila ia didatangi dibawah pengaruh Empayar Rom. Semasa bahagian awal pemerintahan Rom, Hasmonea kekal dalam kuasa, sehingga, keluarga tersebut dilenyapkan oleh Herod the Great. Herod berasal dari keluarga kaya Idumean dan menjadikan ia Raja yang sangat berjaya dibawah Rom. Beliau secara penting mengembangkan Kuil di Baitulmuqaddis.

Setelah kematian Herod pada 4 SM, Rom secara terus memerintah Judea dan terdapat perubahan kerap dari polisi dengan percanggahan dan pembinaan-empayar Caesar. Sikap Empayar Rom berubah dari toleransi kepada bermusuhan terhadap polisi Yahudinya. Rom, yang menyembah pantheon besar, tidak bersedia menerima monoteisme eksklusif dari agama Yahudi, dan Yahudi berkeagamaan tidak menerima politeisme Rom. Selepas kemarau dan rusuhan pada 66 EL, Yahudi di Judea memulakan pemberontakan terhadap Rom tetapi dapat dihancurkan oleh Titus Flavius (pewaris dari Maharaja Rom Vespasian).

Rom memusnahkan kebanyakan dari Baitulmuqaddis tetapi meninggalkan Tembok Barat, sebuah tembok penahan dari Al Haram Al Sharif. Selepas akhir dari pemberontakan pertama ini, Yahudi terus hidup di tanah mereka dalam bilangan besar, dan telah dibenarkan untuk mengamalkan agama mereka. Pada abad kedua Mahajara Rom Hadrian mula membina semula Baitulmuqaddis sebagai bandar jahiliah sementara menghadkan sesetengah amalan Yahudi. 

Marah dengan penghinaan ini, Yahudi sekali lagi memberontak yang diketuai oleh Simon Bar Kokhba. Hadrian membalas dengan kekuatan amat besar menundukkan pemberontakan dan membunuh seramai setengah juta Yahudi. Selepas itu, Yahudi tidak dibenarkan untuk memasuki bandar Baitulmuqaddis dan kebanyakan ibadat Yahudi telah dilarang oleh Rom.  Berikutan kemusnahan Baitulmuqaddis dan pengusiran Yahudi, ibadat Yahudi secara berpusat telah terhenti,  sebaliknya para rabai mengambil kedudukan lebih nyata sebagai guru dan ketua dari komuniti individu. Tiada buku baru telah ditambah kepada Injil Yahudi selepas zaman Rom, sebaliknya usaha utama bermula dengan mentafsirkan dan mengembangkan Halakhah, atau hukum lisan, dan menulis tradisi ini dalam Talmud, karya utama pada penafsiran hukum Yahudi, ditulis semasa abad pertama dan kelima (AD).

Pada tahun 212, semua Yahudi diterima sebagai warganegara empayar Rom. Kristianiti menjadi negeri agama tunggal dari empayar Romtelah berkurangan, apabila Raja Constantine I mengeluarkan Perisytiharan Milan pada tahun 313. Kehidupan Yahudi dan Kristian berkembang dalam "diametriknya ke arah bertentangan" semasa abad terakhir empayar Rom.  Kehidupan Yahudi menjadi autonomus, berpencaran tetapi mengekalkan komuniti-berpusat.  Ini berlawanan dengan cara kehidupan Kristian yang mengamalkan sistem hierarki tegar dibawah kuasa agung dari Pope dan Maharaja Rom.

Kehidupan Yahudi selepas kejatuhan Israel secara asasnya demokratik.  Para rabai dalam Talmud mentafsirkan Deuteronomy 29:9 yang berbunyi:

Ye are standing this day all of you before the LORD your God: your heads, your tribes, your elders, and your officers, even all the men of Israel

Menurut kepada sejarawan terkenal Yahudi, Salo Wittmayer Baron, sebilangan mekanisma dari kewujudan Yahudi berkembang semasa abad penting ini antara kejatuhan Israel dan kejatuhan Rom. Beliau menghuraikan sekurang-kurangnya lapan faktor yang menguatkan agama Yahudi dan masyarakat Yahudi.
  • Keimanan Mesianik. Kepercayaan dalam unggulnya hasil positif dan pemulihan Israel.
  • Doktrin Akhirat telah ditingkatkan perinciannya. Kepercayaan pada kehidupan selepas mati telah secara besar tidak diendahkan semasa zaman Biblikal. Kini ia dibincangkan lebih oleh pendeta. Ia menyelaraskan Yahudi dengan penderitaan di dunia ini dan membantu mereka menentang untuk memeluk.
  • Penderitaan telah memberi makna melalui penafsiran sejarah dan takdir Yahudi.
  • Doktrin syahid dan ketidaklepasan dari penindasan mengubah kedua-dua kepada sumber komunal perpaduan.
  • Kehidupan harian Yahudi amat memuaskan. Walaupun hidup sepanjang tempoh empayar Rom dan empayar Parsi dan selanjutnya, Yahudi hidup dikalangan Yahudi. Dalam, amalan, pada jangka hayat, kebanyakan Yahudi didatangi penindasan terang-terangan hanya pada peristiwa dramatik yang sedikit. Mereka kebanyakannya hidup dibawah diskriminasi yang memberi kesan pada semua, dan iaitu mereka ditempatkan. Kehidupan harian telah diperintah oleh pembanyakan dari keperluan upacara, supaya Yahudi sentiasa berwaspada dari hubungan mereka dengan Tuhan sepanjang hari. “Untuk kebanyakan bahagian, beliau menjumpai liputan-semua cara hidup Yahudi yang sangat terkemukanya berpuasan bahawa beliau bersedia mengorbankan dirinya…untuk pemeliharaan dari fundamentalnya.”  Rukun tersebut iaitu Yahudi mengorbankan nyawa mereka, seperti mengingkari penyembahan berhala, memakan khinzir, memerhati penyunatan, iaitu seseorang paling tegas berpegang padanya.
  • Polisi perkembangan dan pengasingan korporat dari lewat empayar Rom dan empayar Parsi, membantu membuatkan organisasi komuniti Yahudi kuat.
  • Talmud memberikan kuasa yang sangat berkesan untuk mengekalkan etika, hukum dan budaya Yahudi, sistem kebajikan dan kehakiman yang baik hati, pendidikan universal, untuk mengembangkan dan mengekalkan yang kuat, penyayang dan berseksualnya kehidupan keluarga yang memuaskan, dan kehidupan keagamaan yang memuaskan dari lahir ke mati.
  • Penumpuan dari keramaian Yahudi didalam ‘kelas pertengahan lebih rendah’ mengekalkan kebaikan kelas pertengahan dari kawalan-diri seksual. Yahudi, tidak seperti budaya sekitar mereka, mengikuti laluan sederhana antara zahid dan kegasangan. Untuk Yahudi, perkahwinan membentuk asas kehidupan yang kuat dari segi etnik, dan etika.
Yahudi bersembahyang di Saumaah semasa Perang Yom Kippur

Bermulanya Diaspora

Meskipun Yahudi telah menetap di luar Israel sejak zaman Babylonia, akibat dari tindak balas Rom kepada pemberontakan Yahudi mengubah pusat kehidupan Yahudi dari tanah purba kepada diaspora. Sementara sesetengah Yahudi masih tinggal di Judea, dinamakan semula Palestin oleh Rom, sesetengah Yahudi telah dijual kepada perhambaan, manakala yang lain menjadi warganegara dari bahagian Empayar Rom yang lain. Pada enam abad sebelum kebangkitan Islam, terdapat migrasi besar-besaran luar dari Palestin (dibinasakan oleh perang, dan selepas pemelukan Maharaja Constantine pada 313, tekanan dari misi Kristian) dan kepada Syria, Babylonia dan Dataran Tinggi Iran, supaya kawasan ini "menerima campuran besar dari darah Yahudi.”

Sesetengah sejarawan sekular menspekulasikan bahawa majoriti Yahudi di Antikuiti adalah paling kemungkinan keturunan dari pemeluk di kota dari Dunia Græco-Rom, terutamanya di Iskandariah dan Asia kecil.  Mereka hanya dipengaruhi oleh diaspora dalam maksud kerohanian dan oleh maksud kehilangan dan ketidakrumahan iaitu menjadi sendi dari fahaman Yahudi, iaitu menyebarkan agama Yahudi sepanjang tempoh tamadun Hellenistik, kelihatan bertambah berikutan kemusnahan negeri Yahudi, dan telah berakhir hanya apabila Kristian datang berkuasa.  Pada zaman era Kristian Yahudi di Mesir mungkin hadir berbilangan sekitar berjuta dari jumlah populasi sekitar 7.5 juta. 

Semasa sedikit beratus tahun pertama dari Diaspora, komuniti Yahudi terpenting adalah di Babylonia, iaitu Talmud Babylonia telah ditulis, dan di mana rejim yang relatifnya bertoleransi membenarkan kebebasan Yahudi. Situasi lebih teruk di Empayar Byzantine yang melayan Yahudi lebih keras, yang enggan membenarkan mereka untuk memegang jawatan atau membina tempat ibadat. Dalam kepercayaan dari pemulihan yang akan datang, Yahudi membuat pakatan dengan Parsi yang menakluk Palestin pada 614, berlawan pada pihak mereka, mengalahkan garison di Baitulmuqaddis, dan untuk tiga tahun memerintah kota tersebut. Tetapi Parsi membuat perdamaian dengan Maharaja Heraclius. Pemerintahan Kristian telah didirikan semula, dan bagi Yahudi yang masih hidup dari penyembelihan sekali lagi dilenyapkan dari Baitulmuqaddis. 

Penaklukan dari kebanyakan Empayar Byzantine dan Babylonia oleh tentera Islam umumnya membaikpulih kehidupan Yahudi, meskipun mereka masih dianggap warganegara kelas-kedua. Tindakbalas dari penaklukan Islam, Perang Salib Pertama dari 1096 cuba menakluk semula Baitulmuqaddis, mengakibatkan kemusnahan dari banyak dari komuniti Yahudi yang tertinggal di kawasan tersebut. Yahudi merupakan pejuang Baitulmuqaddis paling bersemangat terhadap ahli Perang Salib.  Apabila kota itu jatuh, ahli Perang Salib mengumpulkan Yahudi di Saumaah dan membakar mereka.  Yahudi hampir secara sendiri pertahankan Haifa terhadap ahli Perang Salib, mempertahankan kota yang dikepung untuk seluruh bulan (Jun-Julai 1099). 

Zaman Pertengahan: Eropah

Yahudi menetap di Eropah semasa zaman Empayar Rom. Masyarakat medi-eval awal, sebelum Kristian menjadi tersusun penuh, adalah toleran. Antara 500 dan 1100 terdapat 1.5 juta Yahudi di Eropah Kristian. Mereka bertuah kerana tidak menjadi sebahagian dari sistem feudal sebagai hamba atau satria, demikian telah diselamatkan dari kezaliman dan peperangan kerap yang membuatkan hidup sukar untuk kebanyakan Kristian. Tidak seperti Kristian peletak, kebanyakan Yahudi celik huruf; mereka lebih bersih dan demikian lebih sihat dari Kristian, contohnya, mati dalam bilangan lebih sedikit semasa Maut Hitam; dan mereka mampu hidup dibawah hukum Yahudi, iaitu lebih adil dan lebih perikemanusiaan. Dalam hubungan dengan masyarakat Kristian, mereka telah dilindungi oleh raja, putera dan biskop, kerana dari khidmat penting yang mereka berikan di tiga kawasan: kewangan, pentadbiran, dan sebagai doktor. Sarjana Kristian yang cenderung dalam Injil akan malah berjumpa dengan rabai Talmudik. Semua ini berubah dengan pembentukan semula dan penguatan dari Gereja Katolik Rom, terutamanya penciptaan dari pendakwah sami Franciscan dan Dominican, dan kebangkitan dari kecemburuan dan kelas-pertengahan kompetitif, Kristian berpenghuni-kota. Pada 1300 rahib dan paderi tempatan telah menggunakan Passion Plays pada masa Easter, iaitu menggambarkan Yahudi dalam pakaian kotemporari membunuh Christ, bagi mengajar penduduk umum untuk membenci dan membunuh Yahudi. Pada saat ini, penindasan dan pengusiran terhadap Yahudi kembali menjadi endemik. Akhirnya sekitar 1500, Yahudi menjumpai keselamatan dan pembaharuan kejayaan di Poland.

Ahli Perang Salib secara rutin menyerang komuniti Yahudi dan hukum kekerasan telah menambah menghadkan Yahudi dari kebanyakan aktiviti ekonomik dan pemilikan tanah, membiarkan terbuka hanya pinjaman-wang dan beberapa perdagangan lain.  Yahudi disubjekkan usir dari England, Perancis, dan Empayar Rom Suci selepas 1300, dengan kebanyakan dari populasi bergerak ke Eropah Timur dan terutamanya Poland, iaitu secara uniknya toleran dari Yahudi melalui 1700an. Pengusiran Yahudi besar-besaran terakhir, dan yang terbesar, berlaku selepas penaklukan Kristian dari Iberia pada 1492. Selepas akhir pengusiran pada abad ke-17, keadaan individu berbeza dari negara ke negara dan masa ke masa, tetapi, sebagai peraturan, Yahudi di Tembok Barat umumnya dipaksa, mengikut ketentuan atau tekanan tak rasmi, untuk hidup dalam ghetto yang tinggi diasingkan dan shtetl. Menjelang permulaan abad keduapuluh, kebanyakan Yahudi Eropah hidup dalam seumpama-dipanggil Penempatan Pucat, sempadan Barat dari Empayar Rusia yang terdiri dari umumnya negara moden-kini dari Poland, Lithuania, Belarus, dan rautan kejiranan.

Zaman Pertengahan: Eropah Islam, Afrika Utara, Timur Tengah

Di Semenanjung Iberia, dibawah pemerintahan Muslim, Yahudi berupaya membuat kecanggihan unggul dalam matematik, astronomi, falsafah, kimia, dan filologi. Era ini kadangkala dirujuk sebagai Zaman Keemasan budaya Yahudi di Semenanjung Iberia.

Semasa Islam awal, Leon Poliakov menulis, Yahudi menikmati keistimewaan hebat, dan komuniti mereka menjadi makmur. Terdapat tiada penggubalan atau batasan sosial yang menghalang mereka dari melakukan aktiviti komersial. Ramai Yahudi bermigrat kepada kawasan yang baru ditakluk oleh Muslim dan mendirikan komuniti di sana.  

Sepanjang sejarah, terdapat banyak umpama dari pogram terhadap Yahudi.   Contohnya termasuklah Pembunuhan beramai-ramai Granada 1066, dimana meranapkan seluruh kawasan Yahudi di kota Andalusia dari Grenada pada 1066.  Di Afrika Utara, terdapat kes keganasan terhadap Yahudi pada Zaman Pertengahan,  dan di tanah Arab lain termasuk Mesir, Syria  dan Yaman. 

Almohad, yang telah mengambilalih kebanyakan dari Iberia Islam pada 1172, jauh mengatasi Almoravides dalam pandangan fundamentalis, dan mereka melayan dhimmis secara keras. Yahudi dan Kristian telah diusir dari Maghribi dan Sepanyol Islam.  Berhadapan dengan pilihan samada kematian atau pemelukan, sesetengah Yahudi, seperti keluarga Maimonides, lari ke selatan dan timur kepada tanah Muslim yang lebih toleran, manakala yang lain menuju utara untuk menetap di kerajaan Kristian yang semakin bertambah.

Kesedaran dan pembebasan

Semasa Zaman Kesedaran (The Age of Enlightenment), perubahan penting berlaku didalam komuniti Yahudi. Gerakan Haskalah selari dengan Kesedaran yang lebih luas, laksana Yahudi bermula pada 1700an untuk meninggalkan eksklusifan mereka dan memiliki pengetahuan, adab, dan aspirasi dari masyarakat Eropah lebih luas. Pendidikan sekular dan saintifik telah ditambah kepada arahan keagamaan tradisional yang diterima oleh pelajar, dan minat dalam identiti kebangsaan Yahudi, termasuk pemulihan dalam kajian dari sejarah Yahudi dan Ibrani, mula berkembang.  Gerakan Haskalah mempengaruhi kelahiran dari semua mazhab Yahudi moden, dan menanam benih Zionisme. Pada masa sama, ia menyumbang kepada galakan asimilasi kebudayaan kepada negara yang Yahudi menetap, baik juga pada abad kesembilan belas. Gerakan pembentukan-semula dalam agama Yahudi. Pada sekitar masa sama satu lagi gerakan telah dilahirkan, satu berdakwah hampir bertentangan dari Haskalah, agama Yahudi Hasidik. Agama Yahudi Hasidik bermula pada 1700an oleh Israel ben Eliezer, Baal Shem Tov, dan secara cepat menaiki pengikutan dengan semangatnya, pendekatan mistikal kepada agama. Dua gerakan ini, dan pendekatan ortodoks tradisional kepada agama Yahudi dari yang mereka bercambah, membentuk asas untuk pembahagian moden didalam pemerhatian Yahudi.

Pada masa sama, dunia luar sedang berubah. Pada 1791, Perancis menjadi negara Eropah pertama untuk membebaskan populasi Yahudinya, membenarkan mereka hak samarata dibawah undang-undang.  Negara lain seperti Denmark, England, dan Sweden juga mengambil polisi liberal kepada Yahudi semasa tempoh Kesedaran, dengan sesetengah mengakibatkan imigrasi. Pada pertengahan abad ke-19, hampir semua negara Eropah Barat telah membebaskan populasi Yahudi mereka, dengan pengecualian penting dari Negeri Paus, tetapi penindasan diteruskan di Eropah Timur termasuk pogrom besar-besaran pada akhir abad ke-19 dan sepanjang Penempatan Pucat. Keterusan dari anti-semitisme, kedua-dua secara ganas di timur dan secara sosial di barat, membawa kepada berbilangan dari gerakan politikal Yahudi, berakhir dengan Zionisme.

Zionisme dan emigrasi dari Eropah

Zionisme merupakan gerakan politikal antarabangsa yang menyokong tanahair untuk Orang Yahudi di Tanahair Israel. Walaupun asal usulnya adalah lebih awal, gerakan tersebut secara rasmi didirikan oleh wartawan Austria Theodor Herzl pada lewat abad kesembilanbelas.  Gerakan antarabangsa tersebut akhirnya berjaya dalam mendirikan Negeri Israel pada 1948, sebagai dunia pertama dan satu-satunya Negeri Yahudi moden. Ia terus secara primer sebagai penyokong untuk negeri dan kerajaan dari Israel dan status berterusanya sebagai tanahair untuk orang Yahudi.  Dihuraikan sebagai "nasionalisme diaspora,  penyokongnya menganggapnya sebagai gerakan pembebasan kebangsaan iaitu sasarannya adalah keazaman-sendiri dari orang Yahudi. 

Sementara Zionisme berdasarkan pada bahagian atas tradisi keagamaan berpautkan orang Yahudi kepada Tanahair Israel, iaitu konsep kenegaraan Yahudi difikirkan telah pertama dikembangkan sekitar antara 1200 SME dan lewat era Kuil Kedua (iaitu, hingga 70 EL),  gerakan moden secara utamanya sekular, bermula secara besarnya sebagai tindakbalas oleh Keyahudian Eropah kepada antisemitisme menular sepanjang Eropah. 

Tambahan kepada tindakbalas secara politik, semasa lewat abad ke-19, Yahudi mula lari dari penindasan Eropah Timur dalam bilangan besar, kebanyakannya menuju ke Amerika Syarikat, tetapi juga Kanada dan Eropah Barat. Menjelang 1924, hampir dua juta Yahudi telah emigrat ke AS sendiri, mencipta komuniti besar dari bangsa yang relatifnya bebas dari penindasan dari kebangkitan antisemitisme di Eropah (lihat Sejarah Yahudi di Amerika Syarikat).

HOLOCAUST

Anti-semitisme ini mencapai pada bentuk paling binasanya pada polisi dari Nazi Jerman, iaitu membuat kemusnahan dari Yahudi sebagai keutamaan, berakhir dengan pembunuhan kira-kira enam juta Yahudi semasa Holokus dari 1941 ke 1945. 

Pada mulanya Nazi menggunakan skuad kematian atau Einsatzgruppen untuk melakukan pembunuhan Yahudi terbuka besar-besaran dan yang lain di wilayah yang mereka takluk. Pada 1942, kepimpinan Nazi berhasrat untuk melaksanakan Penyelesaian Terakhir, pembunuhan beramai-ramai Yahudi Eropah, dan meningkatkan kelajuan Holokus dengan mendirikan kem pemusnah secara spesifik untuk membunuh Yahudi.  Ini merupakan cara pembunuhan beramai-ramai industrial. Berjuta Yahudi yang telah menjadi hitherto berkurung kepada penyakit dan ghetto yang secara besar terlalu sesak telah diangkutkan (selalu dengan kereta api) ke "Kem-kematian" iaitu sesetengah telah dikumpulkan kepada lokasi spesifik (selalunya kamar gas), kemudian samada digas atau ditembak. Selepas itu, mayat mereka telah ditanah atau dibakar. Yang lain telah dikurung di kem di mana mereka diberika sedikit makanan dan penyakit adalah lazim.





Holokus merujuk kepada pembunuhan beramai-ramai secara sistematik yang dilakukan oleh tentera Nazi kepada beberapa kumpulanetnik, agama, nasional, dan sekular sewaktu Perang Dunia II. Ia bermula pada tahun 1941 dan diteruskan sehingga 1945. KumpulanYahudi merupakan sasaran utama Holokus dan pembunuhan ini dianggap oleh puak Nazi sebagai "penyelesaian terakhir kepada permasalahan kaum Yahudi". Dianggarkan enam juta orang Yahudi terkorban didalam pembunuhan beramai-ramai ini. Selain kaum Yahudi, kumpulan lain yang dibunuh termasuklah kumpulan yang dianggap tidak diperlukan atau "undesirables" oleh masyarakat seperti golongan Slav (seperti rakyat Poland, Russia dan lain-lain), Rroma (atau Roma), Sinti, golongan kurang berkeupayaan (pesakit mental dan/atau cacat anggota) dan golongan homoseks. Oleh sebab kekurangan rekod, agak sukar untuk menetapkan jumlah sebenar mangsa yang terkorban dalam Holokus ini tetapi dijangkakan terdapat lebih kurang 26 juta orang yang terbunuh dalam masa yang singkat.

Terdapat segolongan orang, yang dikenali sebagai "Holocaust deniers" (penafi Holokus). Menurut orang-orang ini, pemimpin Nazi Jerman, Adolf Hitler, tidak pernah mengarahkan pengikutnya untuk membunuh kaum Yahudi. Mereka juga mendakwa bahawa anggaran enam juta orang Yahudi terkorban adalah terlalu tinggi, dan nombor yang sebenar adalah kurang daripada sejuta.


Kegiatan Holokus dijalankan di semua tempat yang ditakluk oleh tentera Jerman sewaktu Perang Dunia II, biasanya di kem pelupusan. Satu kem ini yang paling terkenal merupakan Kem Auschwitz-Birkenau. Biasanya, kaum Yahudi dibawa ke sini melalui kereta api, dan dibawa ke bilik gas. Di situ, pil Zyklon B dilontarkan ke dalam bilik tersebut. Pil ini bertukar kepada gas "cyanide" yang maut. Selepas kesemua di dalam bilik gas meninggal dunia, mayat mereka dibakar.

Setelah Jerman dikalahkan oleh tentera Perikatan, ramai pemimpin Nazi Jerman didakwa di atas jenayah terhadap kaum manusia ("crimes against humanity"). Kebanyakan mereka didapati bersalah, walaupun mereka beritahu mahkamah bahawa mereka hanya mengikut arahan, dan digantung sampai mati. Namun, Adolf Hitler tidak dapat dihukum,  beliau bunuh diri beberapa hari sebelum Jerman menyerah kalah.




Holocaust

Holocaust picture


 Penubuhan Negara Israel 

[Israel]

Pada 1948, negeri Yahudi Israel telah diasaskan, menjadikan negara Yahudi pertama sejak kemusnahan Rom terhadap Baitulmuqaddis. Selepas Perang Arab-Israel 1948, majoriti dari 850,000 Yahudi yang sebelum ini tinggal di Afrika Utara dan Timur Tengah lari ke Israel, menyertai bilangan semakin bertambah dari imigran dari Eropah pra-Perang. Menjelang akhir abad ke-20, pusat populasi Yahudi telah bertukar secara dramatik, dengan Amerika Syarikat dan Israel menjadi pusat Yahudi sekular dan kehidupan keagamaan.


Inilah tragedi negara Palestin (warna hijau) yang semakin pupus dari muka bumi ini akibat kerakusan Yahudi

Israel, negeri-bangsa Yahudi, satu-satunya negara iaitu Yahudi membentuk kewarganegaraan majoriti. Israel telah dibentuk sebagai negeri demokratik pada 14 Mei, 1948. Dari 120 ahli dalam parlimennya, Knesset, pada masa ini, 12 ahli dari Knesset adalah warganegara Arab Israel, kebanyakannya persembahkan parti politikal Arab dan salah satu dari hakim Mahkamah Agung merupakan Arab Palestin. Antara 1948 dan 1958, populasi Yahudi meningkat dari 800,000 hingga dua juta. 

Perisytiharan Negara Israel oleh Ben Gurion pada 14 Mei 1948

Pada masa ini, Yahudi membentuk 76.4% dari populasi Israel, atau 5,600,000 dari warganegara. Tahun awal dari negeri Israel, telah ditandakan oleh imigrasi besar-besaran dari orang yang terselamat dari Holokus dan Yahudi yang lari dari tanah Arab. Israel juga mempunyai populasi besar Yahudi Ethiopia, kebanyakan darinya dipengangkatan udarakan ke Israel pada lewat 1980an dan awal 1990an. Antara 1974 dan 1979 hampir 227,258 imigran telah tiba di Israel, sekitar separuh dari Kesatuan Soviet. Tempoh ini juga menyaksikan peningkatan dalam imigrasi ke Israel dari Eropah Barat, Amerika Latin, dan Amerika Syarikat. Titisan imigran dari komuniti lain juga telah tiba, termasuk Yahudi India dan yang lain, baik juga sesetengah keturunan dari Ashkenazi yang terselamat dari Holokus yang telah menetap di negara seperti Amerika Syarikat, Argentina, dan Afrika Selatan. Sesetengah Yahudi telah emigrat dari Israel ke tempat lain, berpunca dari masalah ekonomi atau kekecewaan dengan keadaan politikal dan konflik Arab-Israel yang berterusan. Imigran Yahudi Israel juga dikenali sebagai Yerida.

 SABRA AND SHATILA MASSACRE 
 "dendam Yahudi" 








Pada 11 September 1982, Menteri Pertahanan Israel Ariel Sharon, arkitek kepada penjajahan Israel ke atas Lubnan telah mengumumkan bahawa terdapat lebih daripada 2000 orang pengganas masih berada di kem-kem pelarian Palestin di sekitar Beirut, Ibu Negara Lubnan.


Bagaikan agenda drama yang kemas dirancang, Presiden Lubnan Bashir Gemayel, telah dibunuh apabila ibu pejabatnya telah diletupkan dengan bom oleh sekumpulan bersenjata pada 14hb. September. Beliau merupakan Ketua Parti Phalangist Lubnan yang merupakan sekutu kuat Israel.



Pada 15hb. September 1982, tentera Israel telah menguasai Beirut Barat dengan mengelilingi serta mengunci mati laluan ke kem Sabra dan Shatila yang padat diduduki oleh pelarian Palestin dan orang awam Lubnan.

Pada sebelah petangnya, kem-kem pelarian ini telah dikelilingi sepenuhnya oleh kereta kebal dan tentera Israel yang menjaga setiap laluan keluar masuk kem-kem ini dalam rangka memantau setiap orang yang keluar atau masuk ke kem. Laluan ini telah ditutup sepenuhnya pada lewat petang. 

Keesokannya 16hb. September, Ariel Sharon dan Ketua Turus Tentera Israel telah mengadakan perjumpaan dengan Ketua Unit Militia Phalangist Lubnan, mengundang mereka masuk ke kem pelarian Sabra dan kem Shatila untuk membersihkan 'sarang pengganas'. Mesyuarat tersebut berakhir pada 3 petang.

Lewat, petang 16hb. September 1982, lebih kurang 150 orang unit pertama Militia Phalangist Lubnan yang merupakan sekutu kuat Israel masuk ke kem pelarian bersenjatakan senapang, pisau dan kapak masuk ke kem pada jam 6.00 petang. Mereka terus membunuh orang-orang awam terutamanya pelarian ini dengan mengelar leher mereka, membunuh dengan kapak serta menembak mereka. Ramai di kalangan wanita dan kanak-kanak perempuan ini telah dirogol bergilir-gilir terlebih dahulu. Pada malam yang sama, pasukan tentera Israel menerangkan kawasan kem dengan cahaya api yang membakar menyebabkan kawasan tersebut terang benderang seumpama stadium bola sepak, menurut saksi yang terselamat dari insiden tersebut.

Dalam masa beberapa jam pertama itu sahaja mereka telah merogol, membunuh dan mencederakan ramai orang-orang awam yang kebanyakannya adalah pelarian Palestin yang terdiri daripada kanak-kanak, wanita dan orang-orang tua yang telah dikepung di dalam kem-kem tersebut.

Pada jam 11.00 malam, satu laporan telah sampai ke ibu pejabat tentera Israel di Beirut Timur yang mengatakan sekurang-kurangnya 300 orang telah dibunuh dalam tempoh 5 jam pertama.

Di antara 36 hingga 48 jam kemudiannya, Militia Phalangist telah membunuh kebanyakan penduduk yang menghuni kem pelarian tersebut sementara tentera Israel mengawal laluan keluar kem dan terus memberikan sokongan yang maksimum terhadap pembunuhan ini.








Pada Jumaat 17 September, laluan ke kem Sabra dan kem Shatila masih ditutup namun ada beberapa pemerhati bebas berjaya melepasi sekatan ketat tentera Israel. Di kalangan mereka adalah seorang wartawan dan seorang pegawai diplomat dari Norway, Gunnar Flakstad yang menyaksikan operasi pembersihan yang dijalankan oleh Militia Phalangist yang sedang membuang mayat-mayat dari rumah yang musnah dihancurkan.



Militia Phalangist tidak keluar dari kem pada jam 5 pagi Sabtu 18hb. September sebagaimana yang diarahkan. Mereka terus melakukan pembunuhan sehinggalah mereka meninggalkan kem Sabra dan kem Shatila pada jam 8.00 pagi, 18hb. September 1982.

Para wartawan asing dibenarkan masuk ke dalam kem pada hari Sabtu, jam 9.00 pagi 18hb. September yang menyaksikan ratusan mayat masih bergelimpangan di sekitar kawasan kem dan banyak di kalangan mayat ini yang dikelar-kelar anggota badannya.


Diantara kata-kata saksi pelarian Palestin yang sempat menyelamatkan diri termasuklah:

"Tentera-tentera tersebut pergi dari satu rumah ke satu rumah dan memberikan amaran akan meletupkan rumah sekiranya mereka tidak keluar dari persembunyian."

"Ada saksi yang terselamat mendengar bahawa tentera Phalangist memberitahu satu sama lain supaya menggunakan kapak sahaja kerana bunyi senapang akan menyebabkan orang ramai sedar dan akan melarikan diri."

"Mereka membunuh abang ipar saya di depan mata kepala saya sendiri, saya melihat mereka menembak kepada orang ramai. Mereka membunuh kesemuannya dan saya terus melarikan diri."

Tidak diketahui jumlah yang terbunuh secara tepat kerana sumber rasmi dari Israel mengumumkan bahawa 'hanya' 700 orang awam terbunuh. Sumber rasmi dari Lubnan pula menjangkakan kira-kira 1900 orang awam terbunuh. Manakala sumber berita Palestin pula mengatakan bahawa di antara 3000-3500 orang pelarian Palestin telah dibunuh, 1000-1500 telah hilang dan kira-kira 1000 orang yang lain telah melarikan diri.

Siapakan arkitek tragedi Sabra dan Shatila ini? Tidak lain dan tidak bukan adalah Ariel Sharon yang merupakan bekas Perdana Menteri Israel. Beliaulah pemimpin pengganas yahudi yang pernah berkata,

"Saya berharap akan dapat menghalau keluar semua orang palestin dari Gaza dan Tebing barat ke Jordan."

(New York Times, 17hb. Mei 1982)


"Orang Arab yang baik adalah orang Arab yang telah mati."
(Ha'aretz, 25hb. Februari 1983).

"Saya merasa sedikit kesal terhadap tragedi tersebut tetapi kenapa perlu saya memohon maaf atau merasa bertanggungjawab terhadapnya."
("The Accused" BBC - Panorama, 17/6/2001 ).


  HANTU-HANTU JEMBALANG YAHUDI  
.
David Ben Gurion 
Perdana Menteri Israel (1948-1953) dan (1955-1963)

Morshe Sharett 
Perdana Menteri Israel (1953-1955)

Levi Eshkol
Perdana Menteri Israel  (1963-1969)

Golda Mier
Perdana Menteri Israel  (1969-1974)

Yitzhak Rabin 
Perdana Menteri Israel (1974-1977) dan (1993-1995)

Menachem Begin 
Perdana Menteri Israel (1977-1983)

Yitzhak Shamir 
Perdana Menteri Israel (1983-1984) dan (1986-1992)

Shimon Peres 
Perdana Menteri Israel (1977), (1984-1986) dan (1994-1996)

Ehud Barak 
Perdana Menteri Israel (1999-2001)

Ariel Sharon 
Perdana Menteri Israel (2001-2006)

Ehud Olmert 
Perdana Menteri Israel (2006-2009)

Benjamin Netanyahu 
Perdana Menteri Israel (1996-1999) dan (2009 hingga sekarang)

Lt Gen Moshe Dayan
(Ketua Turus Tentera Darat Israel (1955-1958) 
Menteri Pertahanan Israel (1967-1974)
-

KADANG-KADANG rasa simpati wujud juga buat bangsa Yahudi yang sering dihalau ke sana ke mari….tapi perasaan itu akhirnya hangus terbakar juga bila mana membaca dan melihat sendiri sikap tamak dan kezaliman bangsa yang paling dilaknat Allah ini. 

Bangsa Yahudi inilah yang pernah cuba membunuh Rasul-Rasul yang dilantik oleh Allah termasuklah Rasulullah, Muhammad s.a.w Mereka jugalah yang cuba memecahbelahkan umat Islam dalam peristiwa Masjid Dhirar dan Perang Ahzab. 

Bangsa Yahudi ini telah menghafal sejarah pengusiran mereka dari yang berentetan di seluruh dunia. Mereka bukan sahaja pernah diusir dari tanah arab ataupun Baitulmaqdis. Malah dalam pemerintahan Kerajaan selain dari Islam pun mereka pernah diusir dan dihalau dengan penuh penghinaan.

Merujuk kepada penulisan Dr Abdul Rahman dalam artikelnya yang bertajuk "Tahukah Anda Yahudi Suka Dicemuh" beliau telah menyenaraikan sejarah pengusiran kaum Yahudi di luar wilayah tanah Arab;
  • Di England, King Edward telah menghalau Yahudi beramai-ramai pada 1290.
  • Di Perancis, King Phillip telah menghalau mereka dari Perancis pada tahun 1306. Menurut fakta sejarah, Raja Phillip kemudiannva telah membenarkan sebahagian daripada mereka untuk pulang ke Perancis selepas itu, tetapi keputusan diambil untuk menghalau semula mereka pada tahun 1394.
  • Di Hungary, golongan Yahudi telah dibuang negara beramai-ramai. Tetapi mereka memberanikan diri pulang semula sebelum dihalau kembali pada 1582.
  • Di Belgium, mereka dihalau beramai-ramai pada tahun 1370.
  • Di negara Czechoslovakia pula, puak Yahudi dihalau pada tahun 1380. Mereka kembali semula untuk bermastautin pada tahun 1592. Malangnya pada tahun 1744, Queen Maria Theressa telah mengarahkan agar dihalau semula golongan Yahudi tersebut.
  • Di Austria, Raja Bright ke-5 telah menghalau mereka dari negara itu pada 1420.
  • Di Belanda, mereka dihalau dari Outricht pada tahun 1444.
  • Di Itali, mereka dihalau dari Napoli dan Sardinia pada tahun 1540.
  • Di Jerman, golongan Yahudi dihambat dari Bavaria pada tahun 1551. Kemudian telah berlaku penindasan secara berterusan ke atas mereka oleh masyarakat berfahaman Nazi. Beratus ribu Yahudi telah terkorban dalam keganasan itu.
  • Di Rusia pula, rakyat tempatan telah berkerjasama menghalau orang-orang Yahudi pada tahun 1510. Golongan Yahudi beransur-ansur pulang selepas itu dengan harapan penduduk tempatan telah memaafkan mereka. Namun begitu, tekanan masih berterusan sehingga tentera Rusia turut masuk campur untuk menyembelih mereka beramai-ramai di Ukraine sepanjang tahun 1919.

Sikap merekalah yang menjadi punca kepada apa yang berlaku pada mereka itu. Malah mereka juga telah merosakkan Kitab Taurat dan mentafsirkan dengan sesuka hati. Kitab Taurat ditafsirkan melalui Kitab Talmud mereka yang mengariskan beberapa perkara yang jelas menunjukan sikap Yahudi yang tidak akan berbaik dengan mana-mana bangsa sampailah Kiamat.

Antara Perkara yang disebut dalam Talmud:
  • Pemilikan harta-harta oleh selain Yahudi adalah tidak sah. Jadi sesiapa sahaja di kalangan Yahudi boleh merampas hak tersebut.
  • Allah SWT (SWT) menganugerahkan ke atas mereka hak untuk bertindak sesuka hati ke atas bangsa-bangsa lain.
  • Kedudukan Yahudi ke atas bangsa-bangsa lain sama seperti kedudukan manusia ke atas binatang. Bangsa-bangsa lain memiliki sifat-sifat kebinatangan. Tiada siapa yang dapat mengajar mereka melainkan Yahudi.
  • Riba diharamkan sesama Yahudi, tetapi dihalalkan kepada selain mereka. Malahan menurut perlembagaan Talmud itu, haram memberikan pinjaman kepada bangsa lain tanpa dikenakan riba.
  • Seterusnya kita juga wajar mengambil peringatan yang telah diwasiatkan oleh Rasulullah tentang peristiwa hari kiamat nanti di mana satu-satunya bangsa yang akan mendukung pemikiran dan perjuangan Dajjal adalah bangsa Yahudi.

www.wargamarhaen.blogspot.com

No comments:

Post a Comment